Trævirksomhed viser topform med bedste driftsresultat nogensinde

Det har været endnu et rekordår for den nordjyske trævirksomhed, Keflico,
der trods coronakrisen har haft fremgang på både top- og bundlinjen.
Virksomheden opnår det bedste driftsresultat nogensinde og har oplevet en
generel stigende efterspørgsel over hele linjen.

At aktiviteten i byggebranchen har været høj i det forgangne år, har
kunnet mærkes hos trævirksomheden Keflico, der i sin netop offentliggjorte
årsrapport præsenterer fremgang over hele linjen. Virksomhedens omsætning
er sammenlignet med 2019 steget med over 10 pct. til 336,5 mio. kr., mens
indtjeningen er fordoblet til 12,3 mio. kr. før skat i 2020. Desuden
præsenterer virksomheden et rekordhøjt resultat af den primære drift på
14,4 mio. kr. Resultatet betragtes som det bedste driftsresultat i
virksomhedens mere end 65-årige historie.

– Vi er meget tilfredse med det flotte resultat, vi har skabt i 2020,
hvor vi endnu en gang har nået nye højder i Keflico. Resultatet skal i høj
grad tilskrives medarbejderne, som har ydet en fantastisk indsats for, at
vi har kunnet imødekomme den høje aktivitet i branchen. Som tak for
indsatsen har vi helt ekstraordinært valgt at belønne medarbejderne ved at
fordele cirka en halv million kroner af overskuddet mellem dem. Det er
takket være medarbejderne, at vi kan levere de gode resultater, og derfor
har vi også fremadrettet valgt at indføre en fælles overskudsdeling i
Keflico, lyder det fra adm. direktør i Keflico, Mads Stenstrop, som
fortsætter:

– Vi har lært meget i det forgangne år, hvor coronapandemien har huseret.
Den strategi, som vi lagde for flere år siden, har vist sig at være den
helt rette. En strategi, hvor vi satte fokus på en bæredygtig udvikling af
Keflico både miljømæssigt, socialt og økonomisk. På grund af dette, men
også vores fondsejerskab, har vi skabt et solidt fundament i Keflico, der
har kunnet håndtere og generere vækst over hele linjen.

Også i pengestrømmene er der positive tal at hente. Udviklingen i
virksomhedens likvide situation har for 2020 haft en imponerende stigning
på hele 138 procent i forhold til året forinden, og det er ifølge Mads
Stenstrop en meget tilfredsstillende udvikling:

– Vi har arbejdet på at forbedre vores likvide situation, og det er derfor
meget tilfredsstillende med så positiv en udvikling i pengestrømmene –
særligt i et år med vækst. Det gør, at vi er mere robuste fremadrettet og
står stærkere rustet.

Efterspørgsel efter bæredygtige produkter
De flotte resultater i regnskabet er båret frem af en voksende interesse i
hele markedet for bæredygtige byggematerialer som træ. Særligt har
interessen for et nyt sortiment af bæredygtige facadeprodukter overgået
alle forventninger, fortæller kommerciel direktør i Keflico, Camilla
Hyldgaard Thomsen:

– Vi har oplevet en overvældende stor efterspørgsel efter alle dele af
vores sortiment i 2020. Det har været helt tydeligt, at danskerne har
realiseret mange af deres boligdrømme i det forgangne år, hvilket har
skabt en høj aktivitet i både den træforbrugende industri og hos de danske
tømmerhandlere, siger hun og fortsætter:

– Efterspørgslen efter specielt bæredygtighedscertificerede terrasse- og
facadeprodukter har været stor i det forgangne år, hvor vi også har kunnet
præsentere markedet for vores helt nye facadesortiment. I al beskedenhed
mener vi, at vi har skabt markedets bedste sortiment af træ til
facadeløsninger for både den private boligbygger og til de helt store
danske byggeprojekter. Interessen efter produkterne i sortimentet har
overgået alle vores forventninger, og vi er stolte over, at vi også hermed
kan være med til at fremme mere træ i byggeriet.

Virksomheden ser således lyst på fremtiden og har positive forventninger
til 2021, som blev indledt med en ny strategi, der har til formål at gøre
træ mere tilgængeligt for alle:

– De første måneder af 2021 har været præget af en usædvanlig høj
markedsaktivitet i Danmark såvel som globalt, hvilket vi også har mærket
til i Keflico, hvor vi i første kvartal har sat nye omsætningsrekorder.
Det er vi naturligvis meget glade for. Bagsiden af medaljen er, at
aktiviteten lige nu har medført udbredt vareknaphed på træbaserede
produkter og deraf stigende priser. På nogle områder i et tempo, som vi
ikke har set længe. Det er en kompleks tid at navigere i, men der er
heldigvis stadig træ at sælge, siger Camilla Hyldgaard Thomsen og tilføjer
afslutningsvist:

– Vores forventninger til året og fremtiden som helhed er positive, selvom
en periode som den nuværende fører noget mere uklarhed med sig. Vi
indledte 2021 med en større intern reorganisering og en ny strategi frem
mod 2023 under navnet ”Ét bæredygtigt KEFLICO – Uncover the wonders of
wood”. Vi vil med strategien fortsætte vores bæredygtige rejse og gøre træ
mere tilgængelig for alle ved at udfolde og navigere vores kunder igennem
det fantastiske univers af træ. Derfor præsenterer vi lige nu en helt ny
visuel identitet for Keflico med eksempelvis nyt logo. Derudover har vi
allerede flere spændende markedsrettede tiltag i gang, som vi kommer til
at præsentere i løbet af 2021.