Elbiler tager over i Køge og går hurtigere end forventet I løbet af det seneste halvår er salget af elbiler i Køge for alvor strøget til vejrs. Det går ifølge bilhuset Bjarne Nielsen i Køge meget hurtigere end forventet. Fra første til andet halvår i 2021 steg andelen af solgte elbiler i Køge med 109 procent. I første halvår udgjorde elbilerne 11 procent af salget, mens de i det sidste halvår udgjorde 22 procent af de solgte nye biler. Og tallet ville formentlig være langt højere, hvis ikke der var mangel på mikrochips og flaskehalse i produktionen. Det fortæller Carsten Furman, der er salgschef hos Bjarne Nielsen i Køge, som er en del af Nielsen Car Group.

– Vi har forudset en stor interesse for elbiler i de her år, men den store efterspørgsel har alligevel overgået vores forventninger. Faktisk har vi svært ved at følge med, og jeg er overbevist om, at salget havde været endnu større, hvis vi kunne få flere biler ind, siger Carsten Furman. Elbilerne overhaler dieselbilen I en undersøgelse foretaget i efteråret 2020 af analysefirmaet Nemanalyse blandt 2700 af Nielsen Car Groups kunder svarede 26 procent, at de ville vælge en elbil som deres næste bil, og det stemmer godt overens med den seneste udvikling. Andelen af elbiler udgjorde i årets sidste kvartal 23 procent af det samlede bilsalg i Køge, mens dieselbilerne i samme kvartal blot stod for seks procent.

– Dieselbilerne er så småt på vej til at blive udfaset i den brede befolkning – det er der ikke længere tvivl om. Og det går hurtigere, end de fleste havde forventet. Dieselbilernes CO2-udledning udløser højere afgifter, og samtidig er det begyndt at blive mere besværligt at have en dieselbil, da de store byer – også i Danmark – indfører miljøzoner, som ældre dieselbiler ikke må køre ind i, forklarer Bjarne Nielsen. Rækkevidden er en dealbreaker Der findes mange myter om elbiler, som fortsat medvirker til en vis skepsis blandt forbrugerne. Især spørgsmålet om, hvorvidt rækkevidden på elbiler er tilstrækkelig i forhold til kørselsbehovet, er noget af det, der fylder meget hos Nielsen Car Groups kunder. En af dem er Klaus Westeraa, der bor i Karup og pendler til København, og som for nylig har købt en Ford Mustang Mach-E elbil hos Bjarne Nielsen.

– Jeg har gennem det seneste år overvejet at skifte min dieselbil ud med en elbil, men indtil for nylig var der – bortset fra Tesla, som jeg synes er for dyr – ikke noget relevant, som havde en ordentlig rækkevidde til mit behov. Jeg pendler mellem Karup og København, og den tur vil jeg kunne køre uden at skulle lade op undervejs, og det kan jeg med den model, jeg har købt, siger Klaus Westeraa. Hos Bjarne Nielsen i Køge er det ikke nyt, at kunderne stiller kritiske spørgsmål til elbilernes rækkevidde og reelle miljøvenlighed. Som regel bliver de dog positivt overraskede over svarene. Beregninger fra blandt andre Klimarådet viser, at elbiler allerede efter 25.000 – 50.000 kilometer samlet set er bedre for miljøregnskabet end en sammenlignelig fossilbil. Samtidig viser en stor undersøgelse fra det amerikanske Department of Energy, at elbiler er omkring 40 procent billigere i vedligeholdelsesomkostninger end benzin- og dieselbiler. – Vores kunder er meget mere åbne over for elbiler i dag, end de var engang. Det virker som om, at langt de fleste har købt ind på den præmis, at elbiler er kommet for at blive, siger Carsten Furman. NIELSEN CAR GROUP er moderselskab og fælles administration for bilvirksomhederne Bjarne Nielsen A/S, Bilernes Hus A/S og LEASING DK A/S. Virksomheden blev grundlagt i 1988 og er med mere end 500 medarbejdere og 11 afdelinger – syv i Jylland og fire på Sjælland – et af landets største bilhuse. Ud fra kerneværdierne respekt, kvalitet og engagement arbejder den familieejede virksomhed for at yde markedets bedste kundeservice. www.bn.dk, www.bilerneshus.dk