Unges hverdag er i forandring. Forbrugerprisindekset stiger igen og rammer nu 8,9. Det betyder at hverdagen bliver endnu dyrere. De stigende priser skaber stress, og 70% af danske unge siger, at deres levevis og fremtidsplaner i betragtelig grad er påvirket. Næsten hver tredje ung føler, at de nu i mindre grad er del af det sociale fællesskab. Det viser spritnye tal fra Aldis store forbrugerundersøgelse ALDImeter, der zoomer ind på unges hverdag.
Det er blevet væsentlig dyrere at være dansker de seneste seks måneder. Men særligt unge rammes af stigende forbrugerpriser, viser dagligvarekæden Aldis forbrugerunder-søgelse ALDImeter. ALDImeter undersøger danskernes hverdag og har denne gang zoomet ind på de unge. 70% af unge mellem 18 og 30 år siger, at deres levevis og fremtidsplaner er blevet påvirket af de store prisstigninger. Det er 14 procentpoint flere end i aldersgruppen 31+ år, hvor 56% siger, at levevis og fremtidsplaner er blevet påvirket.
“Der er stor forskel på, hvordan danskernes levevis og fremtidsplaner påvirkes afhængigt af den enkeltes livssituation. To tredjedele af landets unge er bekymrede for deres privatøkonomi og føler sig pengepressede. Det er en samfundsudfordring, når ALDImeter viser os, at unge forsøger at løse deres økonomiske udfordringer ved at nedprioritere deres sociale liv og de fællesskaber, de er en del af. Det bør ikke alene være unges ansvar at håndtere denne økonomiske bekymring, der kan få afgørende betydning for deres livsvilkår og muligheder for at indgå og tage del i samfundet. I stedet skal det være en opgave, vi som samfund tager del i, fordi konsekvenserne af at isolere ungdommen fra afgørende dannende og demokratiske arenaer på sigt vil få endnu større konsekvenser,” siger Olivia Grant fra Ungdomsbureaet, der stod bag Ungdommens Folkemøde, hvor Aldi d. 7. september gik i dialog med unge og eksperter om data fra undersøgelsen.
Fra februar til august 2022 er forbrugerprisindekset steget fra 4,8 til 8,9. Det giver en årlig ekstraregning på op til 38.400 kroner for en gennemsnitlig børnefamilie. Unge singlehusholdninger skal ‘finde’ ca. 9.600 årligt[1].
“De store ekstraudgifter, danskerne oplever, skal der findes råd til, og det kan være ekstra udfordrende, når ens hovedindtægt er elevløn, lærlingeløn eller SU,” siger Louise Wendelbo, kommunikationschef i Aldi, og fremhæver bekymrende fakta fra den seneste ALDImeter-undersøgelse:
“Mere end hver 10. ung har sprunget et måltid over for at spare. Det er uholdbart, og det er faktisk muligt at lave god mad på et stramt budget. Det inspirerer vi bl.a. til på mætpåbudget.dk og i samarbejde med Too Good To Go.”
Bæredygtig på budget
Mange unge har fokus på bæredygtighed og madspild. Langt flere unge bruger apps til at forhindre madspild, og ALDImeter viser, at unge i stigende grad køber Too Good To Go-poser med dagligvarer.
“En stram økonomi behøver ikke betyde knurrende maver eller fravalg af bæredygtighed. Vi har de seneste år haft stort fokus på at engagere de unge i kampen mod madspild. Vi ved jo, at de unge hører til de mest klimabevidste. Vi ved også, at mange har en stram økonomi. Men samtidig har de unge indtil nu været de største madspildssyndere. Og det er jo paradoksalt. Derfor er jeg glad for at konstatere, at inflationen – ifølge ALDImeterundersøgelsen – har fået de unge til at købe flere overskudsvarer og bekæmpe madspild ”
siger Heidi Boye, landechef i Too Good To Go.
Too Good To Go er partner på ALDImeter og har desuden udviklet opskrifthæftet ‘Mad med overskud’, som gør det lettere at forvandle madrester til nye retter i samarbejde med Aldi.
Farvel til fællesskabet er ikke en løsning
27% af de unge siger i ALDImeter, at de føler sig mindre som en del af fællesskabet, 19% har hævet af opsparing, og hver femte ung har fravalgt sociale arrangementer som konsekvens af prisstigningerne.
“ALDImeter viser, at forholdsvis mange unge, skærer tandlægebesøg væk,fravælger sociale arrangementer og frygter spærrede kreditkort på grund af prisstigningerne. Det er tankevækkende. Men forbrugerøkonom Lene Okholm og Danske Lejere, som vi samarbejder med i forbindelse med ALDImeter, peger på madplaner, aktiv budgetlægning og ikke mindst stor agtpågivenhed ved ind- og udflytning af bolig som muligheder for at få pengene til at række. Og som discountsupermarked mener vi naturligvis også, at vi kan være en del af løsningen for unge og alle andre, der gerne vil slanke madbudgettet,” siger
Louise Wendelbo fra Aldi.
På Ungdommens Folkemøde den 7. september 2022 diskuterede data- og forbrugerekspert Kristian Jørgensen fra Aldi, Landechef Heidi Boye fra Too Good to Go, Driftsleder Jørgen Jensen fra Danske Lejere og forbrugerøkonom Lene Okholm med de fremmødte, hvad der kan gøres ved unges pressede økonomi. Parterne debatterede både lejekontrakter, budgetlægning, sparetips, madplaner, fællesspisning, dialog med banken og bæredygtigt forbrug på stramt budget.