I cirka 15 måneder har Lokaltogs kunder på Østbanen helt eller delvist måttet tage til takke med togbusser på grund af en totalrenovering af banen, men den 9. september 2024 kører togene igen på hele strækningen mellem Køge og henholdsvis Faxe Ladeplads og Rødvig.
Tusindvis af sveller, ufattelige mængder skærver og ikke mindst omkring 50 kilometer nye skinner er der gået til renoveringen af Østbanen, som Region Sjælland har finansieret med knap 800 millioner kroner. Nu er de sidste skinner snart lagt, og togene kan igen køre på Stevns, hvilket glæder Heino Knudsen, der er regionsrådsformand i Region Sjælland.
“Så er Østbanen endelig færdig til glæde for alle borgerne langs banen og af stor betydning for udviklingsmulighederne i denne del af regionen. Østbanen kan genindtræde på sin plads i det regionale hoved-net af lokalbaner og busser. Det har været en lang og til tider sej kamp for at komme i mål med sporrenoveringen. Men det lykkedes for os ved fælles hjælp, og jeg glæder mig til at se Østbanen udvikle sig herfra”, siger Heino Knudsen.
Også hos Lokaltog, der driver Østbanen og otte andre lokalbaner på Sjælland og Lolland-Falster, er der glæde over, at det store renoveringsprojekt er nået til vejs ende.
“Det har ubetinget været det største, mest omfattende og ikke mindst længstvarende projekt i Lokaltogs historie, og det har naturligvis trukket store veksler på hele organisationen. Derfor er jeg også virkelig stolt over og glad for, at vi nu nærmer os afslutningen og kan byde vores kunder velkommen tilbage på banen og tilbyde en langt mere komfortabel rejse på helt nye skinner”, siger Lars Wrist-Elkjær.
Fejl og mangler skal udbedres
Renoveringen af Østbanen er foregået i etaper, og som ved ethvert andet stort anlægsprojekt bliver arbejdet efter klarmelding gennemgået minutiøst. På anden etape mellem Hårlev og Faxe Ladeplads, som blev taget i brug igen i starten af marts, er der efterfølgende konstateret fejl og mangler, som entreprenøren skal have udbedret i løbet af efteråret.
“Det er ikke alvorlige fejl, og heldigvis har vi kunnet køre med tog på denne del af Østbanen siden foråret. Men tingene skal naturligvis bringes i orden, og sammen med entreprenøren har vi lagt en plan, som indebærer, at strækningen mellem Hårlev og Faxe Ladeplads spærres i uge 39 og 40, mens fejlene bliver udbedret”, udtaler Lars Wrist-Elkjær.
Han forklarer, at den midlertidige nedlukning for udbedring af fejl og mangler på strækningen Hårlev-Faxe Ladeplads betyder, at togene på denne del af Østbanen erstattes af togbusser fra og med mandag den 23. september til og med søndag den 6. oktober. Rejseplanen vil blive opdateret.
Renoveringen og genåbningen af Østbanen fejres ved et arrangement, som offentliggøres snarest muligt.
Fakta om Østbanen:
• Etableret i 1879.
• Kører fra Køge over Hårlev til henholdsvis Rødvig og Faxe Ladeplads.
• Transporterer omkring 1 million kunder om året.
• Betjener 14 stationer.
• I alt 50 kilometer lang.