Erhvervsskoler og universiteter en vigtig medspiller, når det glæder grøn omstilling. EUC Sjælland stiller skarpt på bæredygtighed i skolens daglige arbejde

Tekst & foto: Kirstine Fryd

For få dage siden udmeldte uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen (S), at hun er parat til at drøfte med Folketinget, om bæredygtighed skal skrives ind i universiteternes og erhvervsuddannelsernes formålsparagraffer ifølge Kristeligt Dagblad.

“Vi ser positivt på ministerens indsats på området, og efter vores bedste overbevisning så er det allerede en integreret del af undervisningsplanerne,” siger direktør ved EUC Sjælland John Norman.

Bæredygtighed på skoleskemaet

Skabertrang og fantasi sprudlede da EUC Sjællands frisørelever havde bæredygtighed på skoleskemaet. De fik til opgave at fortolke temaet bæredygtighed og sætte deres faglighed i spil i forhold til FN’s verdensmål i små grupper, hvor de hver har skabt deres bud på et af de 17 verdensmål gennem kostume, make-up og frisure.

“Jeg er billedet på havet. Den blå kjole jeg selv har lavet repræsenterer havet og de mange ting, der fanges og flyder i det som plastic. Mit hår er bølget som et bølgende hav. Så er der flot blå øjenskygge og en masse glimmer. For os er det vigtigt at vise, at vi skal passe på havet. Da jeg begyndte at læse om havet, var det meget mere omfattende end forurening. Der er f.eks. overfiskeri og koralrev, der bliver ødelagt.”

Gruppe: Gaia og Malene

Verdensmål som vejviser

Grøn omstilling og bærdygtighed er på skoleskemaet i forvejen en del af EUC Sjællands daglige arbejde. Et arbejde der vil tage fart, når de værste pandemirelaterede opgaver er overstået.

“Som meningsdannende institution er vi forpligtede til at bidrage til en bæredygtig samfundsudvikling. Det er et ansvar, vi tager alvorligt og for at få yderligere fokus på opgaven, har vi implementeret bæredygtighed i skolens strategiarbejde,” fortæller John Norman.

I forbindelse med at udbygge organisationens strategiske mål til også at omfatte bæredygtighed er der afholdt workshops for at sikre den bedst mulige grønne omstilling.

“Vi ønsker med iværksættelsen af dette arbejde at FN’s verdensmål bliver et fælles fundament for skolens brugere, og at arbejdet med verdensmålene understøtter EUC Sjællands medarbejdere, elever og kursister i at tænke kritisk, innovere og arbejde for flere bæredygtige løsninger,” siger John Norman.

“Vores budskab er at vi skal bevare naturen. For os har det været rigtigt sjovt at lave noget med naturen og de efterårsfarver, der er lige nu. Vi har været ude og samle materialerne i en skov – og det er kun de nedfaldne blade, vi har taget. På den måde illustrerer vi, at vi bevarer træerne, planterne og naturen ved at genbruge de overskydende materialer og skabe noget ud af dem.

Vi viser, naturen er kommet for at blive og alle de smukke ting, der findes i den.”

Gruppe:Amalie, Stephania og Kia.

“Vi har illustreret ligestilling. Det overordnet budskab er at nedbryde fordomme og vise, at vi allesammen bare er mennesker og er lige. Vi har i midten et menneske, der har begge køn, som både er mand og kvinde. Til højre en feminin mand og til venstre en maskulin kvinde. Det er for at bryde med de gængse forestillinger om og opfattelser af køn. Vi nuancerer mennesket. Pengene symboliserer ligeløn på tværs af køn.”

Gruppe: Rasmus, Anna, Mussi ogKatrine

“Vi har skabt en fisk, der på samme tid er et menneske og sat fokus på forurening med plastic i verdenshavene. Vi viser, at vi er en del af fiskene – og de er en del af os, idet det de indtager af rester af f.eks. mikroplast også går gennem menneskets krop. Kjolen er skabt af genanvendeligt plastic, på den måde signalerer vi, at bæredygtighed kræver materialer, der er kan genbruges.”

Gruppe: Nanna, Frederikke, Anna og Rebecca