I løbet af det kommende halve år skal Banedanmark installere nyt signalsystem på S-banen mellem Sydhavn Station og Køge Station. En del af installationsarbejdet kræver fri adgang til sporene og mange af opgaverne kan derfor kun udføres, når der ikke kører tog på strækningen.
Af hensyn til de mange pendlere, der benytter Køge Bugt-banen i dagtimerne i hverdagene, er arbejdet planlagt, så det forstyrrer mindst muligt. Derfor vil der i det næste halve års tid være ændringer i togtrafikken på Køge Bugt-banen i form af weekendspærringer, hvor togtrafikken aflyses helt samt aftenspærringer, hvor der vil være reduceret togdrift i tidsrummet kl. 20:30-04:30.
Kommende weekendspærringer:
• Køge Station – Solrød Strand Station: 24.-25. oktober og 31. oktober/1. november 2020
• Solrød Strand Station – Karlslunde Station: 7.-8. november 2020
• Karlslunde Station – Hundige Station: 14.-15. november 2020
• Hundige Station – Vallensbæk Station: 21.-22. november 2020
I perioden fra uge 43 til uge 51 vil der i hverdagen desuden være reduceret togdrift mellem Køge Station og Solrød Strand Station om aftenen og først på natten. Du kan planlægge din rejse på www.rejseplanen.dk.
Installationen af det nye signalsystem på Køge Bugt banen fortsætter i 2021, hvor der vil også være periodiske spærringer fra januar til april 2021. De konkrete datoer vil blive meldt ud, når arbejdet nærmer sig.
Hvad går arbejdet ud på?
For at gøre klar til det nye signalsystem skal Banedanmark installere nyt teknisk udstyr (akseltællere, baliser og radiomaster), opgradere sporskifter, rengøre kabelrender og trække nye kabler langs sporet og på stationerne på hele strækningen.
Når installationsarbejdet er færdigt i foråret 2021, vil Banedanmark i løbet af efteråret påbegynde test af det nye signalsystem.
Forventningen er, at det nye signalsystem kan tages i brug på strækningen Sydhavn – Køge i 2022, som en af de sidste strækninger på S-banen. Læs mere om S-banens nye signalsystem på Banedanmarks hjemmeside.
Fakta:
Det nye signalsystem
• S-banens nuværende signalsystem udskiftes i disse år med et nyt, moderne computerbaseret signalsystem.
• Det nye signalsystem på S-banen er baseret på såkaldt Communication Based Train Control (CBTC).
• Udskiftningen er nødvendig, fordi de nuværende signalanlæg er gamle og nedslidte.
• Det nye signalsystem er langt mere pålideligt end det gamle, og vil på sigt give en mere stabil togdrift og flere tog til tiden
• Det nye signalsystem betyder desuden, at togene vil kunne køre med højere hastigheder og køre tættere.
• Teknologien i det nye signalsystem betyder blandt andet, at de traditionelle signaler langs sporet forsvinder. Lokomotivføreren får derimod signalet direkte ind på en skærm i førerhuset i toget via radiosignaler. Desuden betyder den nye teknologi, at der vil være langt mindre udstyr i og omkring sporene end der er i dag.
Læs mere om det nye signalsystem på S-banen.