De kommende uger vil telefonnummeret 33 37 00 37 som en del af en ny kampagne tone frem rundt omkring på sociale medier og poppe op i radiospots. Nummeret tilhører Cyberhotline for digital sikkerhed, som borgere og virksomheder kan kontakte, hvis de har brug for vejledning til at forebygge eller håndtere digitale trusler. Cyberhotlinen kan hjælpe både forebyggende, eller hvis uheldet er ude, fx ved mistanke om misbrug af borgeres personlige oplysninger og i tilfælde af digital svindel eller cyberangreb hos virksomheder.

Digitaliseringsstyrelsen og Center for Cybersikkerhed (CFCS) står bag kampagnen.

De digitale trusler er mange og vedvarende. Derfor sætter Digitaliseringsstyrelsen og Center for Cybersikkerhed sammen fokus på at udbrede kendskabet til cyberhotlinen, og at der er hjælp at hente for både borgere og virksomheder i kampen mod cyberkriminalitet.

”På nettet kan vi ikke se hinanden i øjnene, og derfor kan det være svært at afgøre, om du bliver udsat for digital kriminalitet. Cyberhotlinen hjælper både med forebyggelse og i tilfælde af konkrete – måske kritiske – hændelser, hvor der er brug for vejledning til at håndtere situationen. Derfor er det et godt nummer at have ved hånden, og vi er glade for at lancere en kampagne, som skal bidrage til, at flere bliver opmærksomme på hotlinen, og hvilken hjælp den yder” – Lars Bønløkke Lê, vicedirektør i Digitaliseringsstyrelsen.

Cyberhotline for digital sikkerhed holder åbent 8-20 i hverdage og kl. 10-16 i weekender. Ved akutte henvendelser, som fx identitetstyveri eller igangværende angreb på virksomheder, kan der ringes døgnet rundt.

Ring på 33 37 00 37 og læs mere på www.sikkerdigital.dk/cyberhotline

Hvad kan Cyberhotline for digital sikkerhed hjælpe med?

Borgere og virksomheder kan kontakte Cyberhotline for digital sikkerhed kl. 8-20 i hverdagene og kl. 10-16 i weekender. Ved akutte henvendelser, som fx identitetstyveri eller igangværende angreb på virksomheder, kan der ringes døgnet rundt.

Borgere og virksomheder kan blandt andet få hjælp til, hvordan de spotter falske webshops og laver stærke passwords, samt hvordan de ruster sig mod digitale trusler som fx phishing, CEO-fraud og faktura-bedrageri.

Borgere og virksomheder kan få hjælp til, hvad de skal gøre, hvis de er udsat for et angreb fra it-kriminelle, og hvem det er relevant at kontakte for videre vejledning og hjælp.

Foto: ABW