Mens der er sat flere busser ind på vejene i Køge og Stevns, så kører busserne markant mindre i Faxe, Vordingborg og Slagelse, hvor omkring 30 procent af familierne ikke har bil. Busdriften er afgørende for virksomhedernes mulighed for at finde medarbejdere og lærlinge, lyder det fra DI Sydsjælland.
– Når rundt regnet hver tredje eller fjerde familie her på Sjælland er uden bil, så er bussen helt afgørende, hvis det skal være muligt for unge, familier og ældre at bo og arbejde på hele Sjælland. Derudover er der også mange familier med to voksne, der skal på arbejde, men kun har én bil. De er også afhængige af bussen, siger Klaus Rønholt, DI Sydsjælland.
I 2016 kørte de kommunale busser 83.596 timer på vejene i Slagelse Kommune. I 2024 var antallet af timer skåret ned til 57.617. Et fald på 31 procent. I Faxe er antallet af timer, bussen kører, faldet med 28 procent, mens det er steget 26 procent i Stevns og med næsten 16 procent i Køge.
Det viser en gennemgang DI Transport har lavet på baggrund af buskøreplandata fra de regionale trafikselskaber og Trafikstyrelsen.
– Tallene viser meget tydeligt, hvor stor forskel der er på, hvordan den kollektive transport bliver prioriteret på tværs af kommunegrænserne. Virksomhederne i området rekrutterer fra et stort opland, og det er afgørende med gode kollektive transportmuligheder. Vi vil også gerne have, at det er attraktivt at bosætte sig med familie udenfor de større byer, men det kan være svært, hvis der ikke længere kører busser. Det begrænser alle i familien og ikke mindst børnene og de unge, siger bestyrelsesleder i DI Sydsjælland Klaus Rønholt og uddyber:
– Vores virksomheder er spredt ud over hele Sjælland, men uden busser eller kun få afgange kan det være svært for medarbejdere uden bil eller lærlinge og unge med fritidsjob at komme til og fra en arbejdsplads.
I Næstved, Ringsted, Slagelse og Vordingborg har over 30 procent af familierne ingen bil. I Solrød, Faxe, Holbæk, Odsherred og Sorø har over 25 procent af familierne ingen bil ifølge Danmarks Statistik.
– Når rundt regnet hver tredje eller fjerde familie her på Sjælland er uden bil, så er bussen helt afgørende, hvis det skal være muligt for unge, familier og ældre at bo og arbejde på hele Sjælland. Derudover er der også mange familier med to voksne, der skal på arbejde, men kun har én bil. De er også afhængige af bussen, siger Klaus Rønholt, DI Sydsjælland.
I både Solrød og Greve er antallet af timer, de kommunale busser er på vejene, steget. Det skyldes, at Region Sjælland har nedlagt regionale busruter, og to kommuner har prioriteret selv at betale for at busdriften på de regionale ruter fortsætter. Men der er samlet set ikke kommet flere busafgange, selvom tallene viser en stigning.
– Solrød og Greve kommuner har vurderet, at der lokalt er brug for at fortsætte med de regionale busruter, så passagererne ikke oplever forringelser i busdriften. Det er et stærkt signal til passagererne om, at Solrød og Greve prioriterer at understøtte en sammenhængende kollektiv transport, også selvom det koster penge, siger Klaus Rønholt, DI Sydsjælland.
I Vordingborg er antallet af timer, bussen kører, faldet med cirka 22 procent. I Lejre er det faldet med 14 procent og i Sorø 11 procent.
– Der er desværre flest kommuner her i Region Sjælland, hvor bustransporten er blevet nedprioriteret. Det er den forkerte retning for udviklingen, som vores lokale politikere sætter. Og nu hvor vi er i et valgår, vil jeg opfordre politikerne til at tage ansvar og investere i bedre kollektive transportløsninger. Det er afgørende for erhvervslivet og udviklingen på Sjælland, siger Klaus Rønholt.
