Ifølge en ny undersøgelse hælder hver femte bilejer i Køge ikke
nødvendigvis til, at bilernes CO2-udledning bør reduceres. Over to
tredjedele mener, at den grønne omstilling er politikernes ansvar, og
mange er i tvivl, om elbiler er bedre for miljøet end benzinbiler.
Vedtagelsen af de nye bilafgifter giver langt om længe potentielle
elbilister vished om, hvad de skal betale i registreringsafgift. Men en
undersøgelse som analysefirmaet Nemanalyse har udarbejdet for Nielsen Car
Group, der driver bilhuset Bjarne Nielsen i Køge, peger nu på, at
køgeboernes opbakning til elbilerne og reduktion af CO2-udledningen ikke
er så ligetil.
22 procent af bilejerne i Køge Kommune placerer sig i den nedre halvdel,
når de skal vurdere vigtigheden af reduktion af CO2-udledningen fra
persontransport på en skala fra et til ti. Samtidig mener 67 procent af
byens bilejere, at det er politikernes ansvar, at der sker en omstilling
fra fossile brændstoffer til el.
Undersøgelsen viser jo, at langt de fleste bilejere ikke nødvendigvis
ser det som deres eget ansvar at fremme den grønne omstilling af
biltransporten. Derfor er det vigtigt, at der nu er ro om afgifterne for
el- og plug-in hybrid-biler som dermed kan være med til at bakke op om
omstillingen. Samtidig viser de mange nye elektriske modeller, at
bilproducenterne endelig er klar med biler, der kan honorere danskernes
behov, når det kommer til rækkevidde, størrelse og driftssikkerhed, siger
Bjarne Nielsen, der er direktør i Nielsen Car Group.
Skeptiske og forvirrede bilejere
I undersøgelsen, som mere end 2700 af Nielsen Car Groups kunder har
deltaget i, svarer 66 procent af bilejerne i Køge Kommune, at de vil vælge
en elbil eller Link plug-in-hybrid-bil
ved næste bilkøb.
I samme undersøgelse mener 60 procent samtidig, at elbiler belaster
klimaet mindre end konventionelle benzin- og dieselbiler. Med andre ord er
40 procent af køgeboerne skeptiske i forhold til, om elbiler er bedre for
miljøet end moderne brændstofbiler. Netop den skepsis møder man også ude i
bilhusene.
Vi møder mange kunder, som er i tvivl om, hvorvidt en elbil nu også er
det mest klimavenlige valg på både den korte og lange bane. Det er
forståeligt nok, for det er et kompliceret regnestykke, hvornår batteriet
rent klimamæssigt har betalt sig hjem, men jo mere der udvikles på området
og jo flere elbiler der sælges, des mere bæredygtig bliver produktionen
også. Så vi mener ikke, der er nogen grund til at lade sig afskrække,
siger salgschef Carsten Furman hos Bjarne Nielsen i Køge.
Bilejerne vil omstilling, men det skal give mening
Undersøgelsen viser også, at det kun er fire ud af ti bilejere, der hælder
til, at en elbil er billigere at eje og køre i end en benzin- eller
dieselbil. Her skal variabler som kørselsbehov, serviceomkostninger og
anskaffelsespris tages med i regnestykket. Men ifølge Bjarne Nielsen gør
statslige refusionsordninger på strøm og muligheden for en variabel
strømpris og dermed billig strøm om natten det dog mere økonomisk
favorabelt at køre i en elbil i dag.
Mens 22 procent af kommunens bilejere altså tvivler på, at reduktion af
CO2 fra persontransport er vejen frem, så mener 72 procent også, at det er
vigtigt, at vi hver især gør noget for at reducere CO2-udledningen fra
biltransporten. Så selv om mange bilejere mener, at ansvaret påhviler
politikerne, er langt størstedelen også klar til selv at bidrage.
For os er det vigtigste, at valget af bil giver mening i forhold til den
enkelte kundes kørselsbehov. Elbiler er ikke det optimale for alle endnu,
men der er ingen tvivl om, hvilken retning vi bevæger os i. Der kommer
flere ladestandere, og pris og rækkevidde bliver spiselig for flere og
flere af de kunder, som gerne vil træffe et grønnere valg, siger Bjarne
Nielsen.
NIELSEN CAR GROUP er moderselskab og fælles administration for
bilvirksomhederne Bjarne Nielsen A/S, Bilernes Hus A/S og LEASING DK A/S.
Virksomheden blev grundlagt i 1988 og er med mere end 500 medarbejdere og
11 afdelinger syv i Jylland og fire på Sjælland et af landets største
bilhuse. Ud fra kerneværdierne respekt, kvalitet og engagement arbejder
den familieejede virksomhed for at yde markedets bedste kundeservice.
Link www.bn.dk, Link
www.bilerneshus.dk
Undersøgelse
Se resultater fra den i teksten anvendte undersøgelse foretaget af
Nemanalyse på vegne af Nielsen Car Group her
Link .
Download højtopløseligt billedmateriale
Link Download
foto 1: Ifølge en ny undersøgelse hælder hver femte bilejer i Køge ikke
nødvendigvis til, at bilernes CO2-udledning bør reduceres. Foto: PR.
Link Download
foto 2: Ifølge en ny undersøgelse vælger 66 procent af bilejerne i Køge en
elbil eller plug-in-hybrid-bil, næste gang bilen skal udskiftes. Foto: PR.
Link Download
foto 3: 20 procent af Køges bilejere tvivler ifølge undersøgelsen på, at
reduktion af CO2 fra persontransport er vejen frem. Foto: PR.
Download foto 4:
Link I 2020
blev der solgt 157 procent flere elbiler og 369 procent flere
plug-in-hybrid-biler i Danmark end året før. Foto: PR.
Billederne vedhæftes også i komprimerede udgaver til webbrug.