Efter rigtig mange input fra engagerede borgere har politikerne nu vedtaget den nye ladestander-strategi med næste etape af de endelige placeringer for ladestandere i Køge Kommune. Hermed er et vigtigt stridt i retning af mere klimavenlig transport også taget.

Foto ABW

På baggrund af et stort engagement fra rigtig mange borgere er det nu besluttet, hvor i Køge Kommune de 38 nye placeringer for ladestandere til el-biler kan etableres.

Kommunen har via Facebook, mails og borgermøde fået over 300 forslag til placeringer – heraf 100 helt specifikke placeringer, som er blev kortlagt. Inputtene fra borgerne har givet anledning til at tilføje yderligere placeringer i Køge by, Hastrup og Ejby.

På baggrund af de mange input er strategien med de endelige placeringer nu vedtaget politisk: Hele 38 nye placeringer til standere fordelt rundt omkring i kommunen. De fleste af placeringerne vil have 1 stander og dermed to lade-pladser, mens de mere attraktive pladser vil have flere pladser.

Nu skal de foreslåede placeringer så sendes i udbud, hvorefter de mange nye ladestandere forventes etableret i løbet af næste år.

Stort og voksende behov
Og der er god brug for flere standere, hvis vi skal hen imod en mere bæredygtig transport. Klimarådet vurderer, at en tredjedel af Danmarks bilpark bør være elbiler i 2030. Det svarer til cirka 9.000 elbiler i Køge Kommune med dagens antal biler:

– Der er et stort behov for flere ladestandere med en geografisk spredning – også i Køge Kommune. Derfor er jeg glad for, at vi nu – på baggrund af mange gode input fra borgerne – kan tage næste skridt og forhåbentlig få nogle gode aftaler på plads med ladestander-operatører til glæde for mange elbil-ejere, siger formand for Klima- og Planudvalget, Niels Rolskov.

Tidsbegrænsning og plads til flere
For at undgå, at en bil blokerer en ladestander i længere tid, vil der blive indført tidsbegrænsning og krav om ladning, mens man parkerer, fortæller formand Teknik- og Ejendomsudvalget, Lene Møller Nielsen:

– Vi skal sikre mest mulig plads til de el-bilister, der har brug for at lade. Derfor har vi besluttet at indføre tidsbegrænsning og krav om at man lader, imens man parkerer ved en stander. At man kar mulighed for at lade undervejs er ret afgørende, når man beslutter, om ens kommende bil skal køre på el – især hvis man ikke kan lade på egen grund, siger hun.

Tidsbegrænsningen forventes at være 3 timer fra morgen til sen aften. Ved stationer arbejdes der med en længere tidsbegrænsning på fx 10 timer.

Her kan du læse mere om ladestanderstrategien

Her kan du finde det samlede kort over ladestandere

Kilde.