Lange leveringstider, mangel på mikrochips og rekordhøj inflation presser bilbranchen. Hos bilhuset Bjarne Nielsen i Køge oplever man, at producenter hæver priserne, og i nogle tilfælde fjernes prislisterne.

Store prisstigninger og lange leveringstider på nye biler er blandt konsekvenserne af en rekordhøj inflation, den globale mangel på mikrochips, og krigen i Ukraine, der har sat sit aftryk på de globale forsyningskæder. Foto: PR.

Store prisstigninger og lange leveringstider på nye biler er blandt konsekvenserne af en rekordhøj inflation, den globale mangel på mikrochips og krigen i Ukraine, der har sat sit aftryk på de globale forsyningskæder. Flere steder er bilproduktionen i øjeblikket lukket ned, og samtidig har flere bilproducenter i Kina stoppet produktionen som følge af coronaudbrud.

– Det er voldsomt store udfordringer, autobranchen står overfor. Til sammen har coronapandemien, siden manglen på mikrochips og nu krigen i Ukraine påvirket salget negativt og ført til meget lange leveringstider på biler, hvilket tester både kundernes og forhandlernes tålmodighed. Et bilmarked præget af usikkerhed betyder stigende priser og stiller høje krav til nytænkning i hele branchen, siger Gitte Seeberg, der er administrerende direktør i AutoBranchen Danmark.

Hos bilhuset Bjarne Nielsen i Køge oplever man også de stigende bilpriser, og nogle bilproducenter har sågar fjernet prislister, fordi de ikke ved, hvornår og til hvilken pris de kan købe dele til at producere af. Derfor lyder vurderingen fra bilhuset, at bilkøberne ikke skal forvente, at hverken priser eller leveringstider rasler ned igen inden for nærmeste fremtid.

– Jeg vil anbefale at slå til i god tid, hvis man er faldet over en bil, man vil have. Gør man ikke det, kan der gå lang tid, inden der dukker noget nyt op, da de ustabile forsyningskæder kan trække leveringen i langdrag, siger salgschef Carsten Furman hos Bjarne Nielsen i Køge.

Brugte biler er guld værd
Den lange ventetid og store efterspørgsel på nye biler har også forplantet sig i brugtvognsmarkedet, hvor især priserne på de nyere brugte biler i øjeblikket presses hastigt i vejret. Samtidig er interessen for især plug-in hybrid- og elbiler for alvor eksploderet.

– Som køber af en ny bil må man desværre forlige sig med lange ventetider. Det er dog muligt at få en fornuftig pris for sin brugte bil i øjeblikket. Det gælder især nyere brugte biler, som er i høj kurs, siger Carsten Furman.

NIELSEN CAR GROUP er moderselskab og fælles administration for bilvirksomhederne Bjarne Nielsen A/S, Bilernes Hus A/S og LEASING DK A/S. Virksomheden blev grundlagt i 1988 og er med mere end 500 medarbejdere og 11 afdelinger – syv i Jylland og fire på Sjælland – et af landets største bilhuse. Ud fra kerneværdierne respekt, kvalitet og engagement arbejder den familieejede virksomhed for at yde markedets bedste kundeservice. www.bn.dk, www.bilerneshus.dk