Tour De France på dansk jord var en stor succes. Nu viser en helt ny måling, som Norstat har foretaget for Dansk Erhverv, at 58 procent af danskerne ønsker, at der bliver gjort mere for at trække store sportsbegivenheder til Danmark.

Foto ABW

Mere end 2 millioner danskere fulgte med, da verdens bedste cykelryttere gav den gas på de danske landeveje under mega-begivenheden Tour De France, hvor hele tre etaper blev afviklet i Danmark.

”Der er ingen tvivl om, at Tour De France var en regulær folkefest. Men det handler ikke kun om sammenhold og gode oplevelser, selv om de bestemt er vigtige. Spørger man danskerne siger mere end 80 procent, at et arrangement som touren markedsfører Danmark i udlandet og placerer Danmark på idrættens verdenskort. 58 procent af danskerne siger desuden, at de mener, at der skal gøres endnu mere i forhold til at tiltrække store sportsbegivenheder til vores land. Det kan Dansk Erhverv kun bakke op om, for også erhvervslivet høster store fordele, når begivenheder som EM i fodbold og verdens største cykelløb finder sted her,” siger Brian Mikkelsen, adm. direktør i Dansk Erhverv

Booster turismen
Brian Mikkelsen peger på, at de store sportsbegivenheder både betyder flere turister til Danmark og gennem tv-transmission viser de smukkeste sider af vores land frem for hele verden.

”Vi har meget at være stolte af og vise frem i Danmark, men hvis vi kun vi ved det, så giver det ikke flere besøgende. I forbindelse med Tour De France kunne man inde ved målstregen i København se en regulær karavane af sendevogne fra tv-stationer fra hele verden. Det gav et meget godt indtryk af, hvor stor en eksponering Danmark faktisk får ved disse mega-begivenheder. Tour De France var en fest for hele Danmark, og resten af verden var inviteret via tv. Lad os endelig få nogle flere af dem,” siger Brian Mikkelsen.

Læs hele Dansk Erhvervs analyse her.

Kilde.